Monday 21 March 2011

SAMANYA 5 DERIA RASA DENGAN RASA-RASA DALAM KEHIDUPAN...

Setiap yang Allah ciptakan di muka bumi ini pasti ada hikmahnya, bak kata pepatah melayu ada udang di sebalik batu..eh,ada kaitan ke?hehe.bukan apa,menghargai keindahan bahasa kita,kata orang bahasa jiwa bangsa.betul tak? erm, back to the topic. hakikatnya, sebagai manusia normal kita semua mesti ada 4 deria rasa di lidah.korang juga begitukan? bagi aku,4 deria rasa yang Allah jadikan ni ada persamaannya dengan perasaan sehari-hari yang kita lalui dalam kehidupan.kadang-kadang tu manis, pahit, masam, masin, dan tawar..eh,tawar??kat mana pulak letak deria rasa tawar tu kt lidah?hmm,memang la x ada.maksudnye rasa tawar macam xde prasaan,manis tak,pahit tak,masam dan masin pun xde.korang percaya tak yang aku cakap tadi tu?kalau pahit dan manis memang slalu kita dengar.asam garam kehidupan pun ada kan..tp kalau tawar tu ada ke?haa,mestilah ada..ok lah,aku kongsikan semunya.erm,kalau manis dan pahit tu rasanya tak perlu kot.mesti korang da paham kn?haa,,bagus2!hee..rasa masam ni bagi aku sama dengan sesuatu perasaan yg kalau bole kita tak nak lalui.bende tu tak la seteruk pahit.senang kata bole 'handle' lagi la..rasa masin pulak kalau nak dtafsirkan dalam kehidupan ni susah sikit.nak senang aku sinonim kan masin ni dengan garam.bak kata ibu aku,,garam kalau dalam masakn,tujuan diletakkan garam tu utk adanya rse lemak dalam makanan tu.mcm lemak manis,,sedapkan??macam tu la masin,sesuatu rasa yang kita macam nak tak nak je utk kita lalui sesuatu perkara tu.tp,cuba kalau kita lalui bende yg macam nak tak nak tu dengan fikiran yang positif, dengan memikirkan setiap ketetapan Allah itu indah dan ada hikmahnya.inshaAllah,semuanya akan baik seperti biasa.tapi kalau dalam masakan jangan terlebih garam pulak,kang tak pasal2 kne darah tinggi.haha..erm,utk yang terakhir,rasa tawar.bagi aku tawar = hambar..macam xde prasaan,,haha,,lebih kurang macam tu la..

No comments:

Post a Comment